تبلیغات
وب لژیون حسن رضوانی - كدام ویتامین ها برای مغز مفیدترند ؟
تاریخ : چهارشنبه بیست و هشتم مهر 1395 | 09:09 بعد از ظهر | نویسنده : مرتضی ضیایی

كدام ویتامین ها برای مغز مفیدترند ؟

۱-ویتامین B1 (تیامین) ، لازم است تا مغز به نحو احسن كار كند . كمبود آن موجب خستگی ، عصبانیت و فراموشی می شود . زنان باردار ، مبتلایان به دیابت و معتادان به اكس بیش از دیگران در معرض كمبود ویتامین B1 هستند .

۲- ویتامین B2 (ریبوفلاوین ) ، برای مبارزه علیه فشار روحی بسیار موثر است .

۳- ویتامین B3 ( نیاسین ) ، برای گلبول قرمز كه به تمام بدن و مخصوصا به مغز اكسیژن می رساند مهم است و از اسید آمینه های تریپ توفان به وجود می آید . كمبود ویتامین B3 موجب اختلال های شدید مغزی می شود .

۴- ویتامین B6 ( پیری دوكسین ) ، ساخته شدن تعداد زیادی از ناقل های مغزی را امكان پذیر می سازد . كمبود این ویتامین موجب آشفتگی فكری و افسردگی می شود . در دوران پریود مانع حفظ آب می شود كه ناراحتی های متعددی به دنبال دارد .

۵- ویتامین B12 ( كبالامین ) ، فقط در فرآورده هائی از منشاء حیوانی یافت می شود . این كمبود ویتامینی به كمخونی شدید و آسیب مغزی جبران ناپذیری منجر می شود .

۶- كولین ، جزء گروه ویتامین B است . انتقال جریان عصبی را به بهترین وجه امكان پذیر می كند و مخصوصا در روند به خاطر سپاری و حافظه مشاركت می كند .

۷- ویتامین C ( اسید اسكوربیك ) ، برای رفع فشار روحی بسیار مفید است . این ویتامین موجب تولید اپی نفرین می شود ، یعنی ناقل عصبی كه فعالیت فكری را تقویت می نماید . ویتامین C در بدن ذخیره نمی شود و لازم است كه هر روز ذخیره ی آن تجدید شود .

۸- ویتامین E ( توكوفرول ) ، همراه با ویتامین C به دلیل اثر ضد اكسید خود ، فرسودگی مغز را به تاخیر می اندازد . تنفس سلول را تقویت ، خستگی را دفع و از ناراحتیهای قلب و عروق جلوگیری می كند .

منابع ویتامین ها :

ویتامین B1: قلوه ، جگر سیاه ، ماكارونی ، لوبیا ، بادام زمینی ، قندق ، سبوس .

ویتامین B2 :جگر سیاه ، دل ، شیر ، گل كلم سبز ، بادام ، پنیر سفید ، ماهی تن ، كلم بروكسل ، مارچوبه ، تخم مرغ ، شلتوك برنج .

ویتامینB3 : جگر سیاه ، بادام زمینی ، مرغ ،ماهی ، گوشت ، شیر ، مخمر آبجو ، غذاهای پروتئین دار .

ویتامین B6 : جگر سیاه ، موز ، مرغ ، ماهی تن ، ماهی ، سبزیجات ( اسفناج ) ، سیب زمینی ، سویا ، گندم ، سبوس .

ویتامین B12 : گوشت گاو ، تخم مرغ ، صدف ، مرغ و ماهی .

ویتامین C : پرتقال ، كیوی ، گریپ فروت ، گل كلم سبز ، لیمو ، توت فرنگی ، مارچوبه ، اسفناج ، كلم ، گوجه ، اكثر میوه و سبزیجات .

ویتامین E :اكثر روغن های نباتی ، دانه آفتابگردان ، مارگارین ، كره ، مایونز ، جگر سیاه ، بادام ، فندق .

مغز به چه موادی نیاز دارد ؟

۱- كلسیم : در رشد نسوج و اعصاب دخالت می كند و در معالجه ی افسردگی عصبی تاثیر زیادی دارد .

۲- منیزیوم : برای مغز بسیار مهم است و در انتقال جریان عصبی مداخله می كند . رسیدن پیام به مغز را ممكن می سازد و تبدیل قند خون به انرژی را افزایش می دهد . فقدان منیزیوم افسردگی ، عصبانیت و تند خوئی به دنبال دارد.

۳- فسفر همراه با كلسیم : تار و پود معدنی استخوان را تشكیل می دهد و در سطح ناقل های عصبی نیز دخالت می كند . اهمیت فسفر در انتقال پیام به مغز غیر قابل انكار است .

نسبت كلسیم با فسفر نیز باید برابر باشد . اگر مقدار فسفر زیادتر از حد باشد اثر منفی بر جذب كلسیم خواهد داشت .

۴- پتاسیم : برای مورد استفاده قرار گرفتن پروتئین ضروری ست . پتاسیم برای انتقال پیام بین سلولهای عصبی به كار می رود . رگهای خونی مغز را منبسط می كند و جریان خون را تسهیل می نماید . فقدان پتاسیم پویائی را محدود می كند و موجب آسیب مغزی شده و بر عكس افراط در آن مسائل حادتری را در ماهیچه ، دستگاه گوارش ، و جریان خون ایجاد می كند .



آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

  • paper | ری شاپ | جستوجوی فایل